Extremen in het weer, Eindhoven en elders

24 juli 2019, zeer warme dag. Het 75 jaar oude warmterecord wordt verbeterd. Eindhoven nieuwe recordhouder met 39,3 graden. Het record wordt de dag erop alweer verbeterd door Gilze Rijen.
25 juli 1858, storm. Vlissingen windkracht 10.
25 juli 1939, in Oranjezon 88 mm neerslag.
25 juli 2015, zeer zware storm in het westen van het land. Veel schade. Uurgemiddelde windsnelheid 25 m/sec = 10 Bft (IJmuiden).
25 juli 2019, voor het eerst in de historie wordt in Nederland de 40 graden bereikt. Eindhoven 40,4 (stations record) Gilze Rijen 40,7 graden (Nationaal record).
26 juli 2018, warme dag. In Arcen werd het max. 38,2 graden.
27 juli 2018, was een bijzondere dag in de Eindhovense weermetingen. Op die dag werd 3 lokale warmterecords gebroken.
's Morgens om ca. 6:00 uur was de temperatuur 23,6 graden en vanaf dit moment ging de temperatuur omhoog tot in de middag het maximum van 36,7 graden werd bereikt. Beide temperaturen waren records en 23,6 graden als minimum is dat nog steeds. Het maximum record van 36,7 is later verbroken en is nu 40,4 graden .Ook het gemiddelde op die dag van 30,6 graden was een record maar is inmiddels ook gebroken.
28 juli 1920, zeer koude juli-nacht. In Eelde minimum 5,0 en in De Bilt 4,5 graden.
28 juli 2014, op het vliegveld Deelen valt binnen een etmaal de recordhoeveelheid van 131,6 mm regen.
29 juli 1905, in Gemert valt 78,2 mm neerslag.
29 juli 1947, extreem warme nacht. In Maastricht wordt het niet kouder dan 21,1 graden.
30 juli 1933, in en om Amsterdam valt ruim 50 mm regen.
30 juli 1939, windhoos in Eindhoven, tijdstip 23:30 uur. Veel schade in Woensel. Geen doden, wel 9 gewonden. Ook ten zuiden van Eindhoven (Veldhoven en België) schade. De tornado trok over Strijp, Philipscomplex, Marconilaan, Humboltplein, Wattstraat en Boschdijk. Op Eindhoven in Beeld staan foto's van de enorme schade.
31 juli 1503, Harderwijk staat in brand als gevolg van de zeer droge zomer van 1503. Honderden doden! 
31 juli 1998, windhoos te Klazienaveen, veel schade.